Closer 2016 onthult haar curatoren

CURATOR BEELDENDE KUNST

JAN VAN WOENSEL

‘The Curator of Doom’

Onafhankelijk curator en criticus Jan Van Woensel woonde en werkte geruime tijd in de Verenigde Staten. Als Guest Professor en International Curator in Residency doceerde hij aan NYU's Steinhardt School of Art (New York), Otis College of Art and Design (Los Angeles) en California College of the Arts (San Francisco). Sinds 2006 werkt hij samen met Lee Ranaldo (Sonic Youth). Ranaldo's kunstwerken stelde hij tentoon in Miami, New York, Hudson Valley, St. Louis, Oslo, Brussel, Antwerpen, Gent en Watou. Eveneens in de VS ontwikkelde hij het project ‘Bad Moon Rising’: een rondreizende, eigenzinnige, almaar veranderende en niet geheel van controverse gespeende tentoonstelling met als centrale thematiek: verdoemenis, terreur en apocalyps. Hij realiseerde er ook twee succesvolle tentoonstellingen met Philippe Vandenberg: Le Point Zero (2008) en L'Image Maudite/ The Cursed Image (2008/2009).

Van Woensels vaak weerbarstige tentoonstellingen en projecten worden gekenmerkt door hun uitgesproken eclecticisme en multidisciplinariteit. Als curator combineert hij moeiteloos high- en low-art met non-art. Naast het eigenlijke artistieke eindproduct, maakt hij graag het creatieproces zichtbaar. Hij poneert doelbewust het werk van opkomende talenten in dialoog met het oeuvre van gevestigde kunstenaars. Hij drenkt zijn vaak actuele, sociopolitieke thema's bij voorkeur in een melancholische, duistere en ontregelende setting, niet zelden ondersteund door in-situ livemuziek.

Jan Van Woensel was als curator verbonden aan Art in General, Bloomberg LP, Envoy Gallery, Rosenberg Gallery, ISCP, en Chelsea Art Museum (New York); The American University Museum (Washington, DC); Boots Contemporary Art Space en MOCA (St. Louis); NADA (Miami); Ben Maltsz Foundation (Los Angeles); Headlands (San Francisco); De Brakke Grond (Amsterdam); KMKV (Keulen); UKS (Oslo); LHI (Reykjavik); Duolon MOMA (Shanghai). 

Op Closer/dichterbij opent Jan van Woensel zijn Underground School of Contemporary Art (USCA).

 

CURATOR LIVEMUZIEK 

GREGORY FRATEUR

(Dez Mona)

Gregory Frateur verwierf in de eerste plaats bekendheid als frontman van Dez Mona, de alternatieve popband waarmee hij sinds 2005 aan een volstrekt eigenzinnig repertoire bouwt. Op zijn actief staan onder meer zes Dez Mona studioplaten, de soundtracks voor ‘The Red Piece’ van choreografe Ann Van den Broek, en voor de Franse film ‘Une Estonienne A Paris’ met Jeanne Moreau in de hoofdrol. In 2011 verbaasden Frateur en co tot ver buiten de eigen landsgrenzen met SÁGA, een barokke songcyclus in samenwerking met BOX (Baroque Orchestration X), vervat in een gesamtkunstwerk met onder meer schilder Nick Andrews, schrijver Jeroen Olyslaegers en modeontwerpster Veronique Branquinho. De laatste jaren wordt Frateurs emotionele podiumprésence en gevoel voor drama ook opgemerkt in theatermiddens: als acteur schitterde hij in verschillende voorstellingen van collectief Eisbär en van theatergezelschap FC Bergman. Dat ‘s mans uitstraling vervolgens ook indruk maakt in film- en televisieland bewijzen de recentelijk ingeblikte rollen in horrorreeks Tabula Rasa en in de verfilming van Tom Lanoye’s ‘Sprakeloos’ door Hilde Van Mieghem.

In de rol van curator/programmator van verscheidene muzikale evenementen leverde Gregory Frateur onder meer NO FEAR! af, een ode aan het repertoire van Nina Simone, een Radio1 sessie rond eigen werk, en hier en nu, voor het derde jaar op rij: een gevarieerd liveprogramma voor Closer/dichterbij. Geïnspireerd door het industriële karakter van de huidige locatie, kiest Frateur voor avontuurlijke electronica en alternatieve pop en soul uit de binnen- en buitenlandse undergroundscene. Dit alles met een nadrukkelijk kloppend hart voor nieuw, aanstormend talent, dat zonder meer zal verrassen!